25-09 tm 01-10 bonjour Frankrijk.

Vanuit Aalten rijden we naar een camperplek in Grathem, dicht bij Roermond. We willen morgen nog even langs een campingwinkel en deze plek ligt in de buurt. Het is een fijne camperplek met een sanitairekar, dus we zijn van alle gemakken voorzien.

Als we allemaal wakker zijn, dan staan we weer in de regen. Wat een mazzel hebben we afgelopen week gehad met het weer. Vandaag hebben we een paar taken te doen. Ons gas moet weer gevuld worden. Ik heb nog net op de valreep een boek verkocht via Vinted, dus die moet op de post en we willen nog even wat Nederlandse producten in slaan. De campingwinkel hebben we toch geen zin in, dus die schrappen we. We gaan opzoek naar gas en eigenlijk lukt dat niet zo goed in Nederland. Er is veel gesloten en de enige die ik vind dat is geen gasvulstation, blijkt als we ervoor staan. We besluiten hier dan eerst maar de Aldi leeg te kopen.

Ik vind een vulstation in België bij Maaseik en ach waarom zouden we niet meteen België blijven en weer echt op reis gaan. Het vullen is zo gebeurt, de boodschappen zijn al binnen, dus we kunnen weer doen waar we zin in hebben. Alleen het weer werkt nog niet mee. We besluiten een flink stuk richting Frankrijk te rijden, opzoek naar mooier weer. Het begint al wat later te worden en we gaan eerst ergens een patatje eten. Daarna rijden we verder. Zo in de avond rijden we in de buurt van de stad, Namen en we rijden door drukke doorgaande straten, waar we ons verbazen dat de dames er gewoon achter de rood verlichte ramen zitten. We vinden een camping in Yvoir. De camping is wat treurig zo in het donker en de regen. We besluiten om geen extra faciliteiten te nemen, dat scheelt weer wat geld. We gaan toch zo snel mogelijk weer door.

Het landschap begint echt al een stuk heuvelachtiger te worden. Vandaag moeten we opzoek naar een wasmachine en een douche. In Frankrijk vind ik een camping die dat heeft en als bonus is er een klein zwembad. Ik weet dat de mannen in Frankrijk een strakke zwembroek aan moeten, dus we stoppen even bij een paar winkels, maar overal hangt het vol met winterspul. Helaas geen zwembroeken in de uitverkoop. We hopen dat ze op deze camping niet moeilijk doen over een grote zwembroek.

Helaas moeten de mannen toch echt een kleine broek aan. Ze verkoopt ook geschikte zwembroeken, maar ze heeft er alleen nog 1 in Tims maat of hele kleintje. Ineens bedenk ik me dat de jongens een aantal onderbroeken hebben die van lycra stof zijn en dat verschilt niet veel van een zwembroek. Ik haal ze erbij en de mevrouw van de receptie keurt ze goed, yes! Terwijl wij een plekje voor de camper zoeken en we de was aanzetten, rennen Rick, Max en Fea vast het zwembad in.

We proberen een beetje een plan te maken wat we willen doen in Frankrijk. Ik wil wel graag naar Parijs en Tim wil graag langs de D-day stranden in Normandië, ik kreeg de tip over Le Mont Saint Michel en we willen graag langs onze vrienden Heleen en Koos die in Zuid Frankrijk wonen. We kijken op de kaart hoe we dat het handigst kunnen doen. Ondertussen heb ik ook contact met een ander campergezin dat ook in Frankrijk rijdt, maar onze routes blijken toch teveel uit elkaar te liggen. We hopen elkaar in Spanje tegen te komen. Het wordt de route zoals hij al hierboven staat. Nu alleen nog een paar dagen door rijden tot we er zijn.

We duiken ook nog even een zwembad in, maar het water is niet heel warm. Fea stoot lelijk haar teen en is er dan ook klaar mee. Mooi mazzel voor mij, want nu kunnen wij er vast uit. Ik begin vast met koken, want vandaag staat er zuurkool op het menu.

’s Morgens rennen Rick, Max en Fea nog even voor een uurtje het zwembad in. Wij gaan even onder de douche en dat is een heel avontuur want het hele sanitaire gebouw loopt vol met ons douche water en de timer van de lamp springt uit. Naakt ren ik uit mijn douchehokje. Zet de lamp weer aan en glibber half op mijn bek gaant terug mijn hokje in. Er kwam gelukkig niet net iemand het sanitaire gebouw in haha. Dit is toch echt een goed uitziende camping en zeker niet goedkoop, maar dit is toch wel echt een droevig sanitair gebouw en het lijkt er niet op dat ze van plan zijn het te renoveren.

Om half 1 zijn we er allemaal weer helemaal klaar voor. We trekken verder. We gaan gewoon in de richting van Parijs rijden en onderweg ga ik wel zoeken waar we willen stoppen. Na een flinke tijd rijden zien we in de verte een berg met torens erop. Ik begin te google wat het is. Ik vind wat info over de Kathedraal van Laon. Het ziet er erg mooi uit en via de park4night app zie ik dat we best dichtbij kunnen parkeren. Ik zet de route aan en met 8 minuten staan we bovenop de berg. De kathedraal is indrukwekkend en we mogen ook binnen even kijken.

Na de kathedraal kijken we nog even in het stadje. We lopen langs een bakkertje en kopen deux baguettes en een brownie. We knabbelen het allemaal zo uit het vuistje op. De brownie is denk wel een van de lekkerste die ik ooit gegeten heb. De winkelstraat ziet er ondanks dat de helft van de winkels leeg staat, heel gezellig uit en we hebben stralend weer.

Als we alles gezien hebben gaan we weer verder. Ik heb op de kaart nog wat interessante dingen gezien. Zo is er een stuk verderop een vertalen toren van wat ooit een kasteel is geweest. Als het goed is kunnen we daar ook slapen. Als we er aankomen dan is het al best laat, maar we gaan toch even kijken. Het lijkt de toren van Rapunzel wel.

Het was een super toffe wandeling naar boven. Terug bij de camper willen we hier alleen niet blijven slapen. De plek lijkt er niet geschikt voor. We rijden toch nog een stukje verder naar een camperplaats.

In Longpont komen we op een fijne plek. We hebben mooi uitzicht op resten van een oude kathedraal, maar we gaan nu eerst even eten. We zetten de picknicktafel vol met lekkere dingen en eten allemaal wat. De katten rennen ondertussen lekker rond. Als we klaar zijn, dan lopen we naar de kathedraal. We willen kijken of het de moeite is om hier morgen nog te blijven of dat we gelijk door kunnen. Het ziet er zo bij avond best spooky en mooi uit, maar verder lijkt het ons niet heel interessant.

We slapen prima op deze plek en als we allemaal uitgeslapen zijn, dan gaan weer op pad. Op naar Parijs! Ik heb een camping midden in de stad gevonden. Vandaar kunnen we dan net als in Gotenburg met het openbaarvervoer naar het centrum. Om 1 uur komen we aan op de camping. De prijs van €35,- per nacht is goed te doen. We besluiten twee nachten te blijven, dan kunnen we Parijs ook in twee dagen opdelen. Om in het centrum te komen zijn we een uur op reis. Eerst lopen we 20 minuten naar het station en daar kopen we een ov kaart voor twee dagen onbeperkt reizen. Een beetje jammer dat dit €80,- kost, maar we laten dit de pret niet drukken. Ik had gisteren al wat voorwerk gedaan en een handige app gevonden, bonjour rapt, die ons precies vertelt met welke trein, bus of metro we ergens komen. De punten die we willen zien en het adres van de camping heb ik opgeslagen.

We besluiten eerst naar De Champs-Élyséese te gaan en dan naar de Arc de triomf te lopen en dan door te lopen naar de Eiffeltoren. De app werkt perfect en door de borden in de trein zien we precies waar we zijn en waar we uit moeten stappen. Op de Champs-Élyséese kijken we onze ogen uit. We willen ook wel ergens wat eten en we lopen bijna bij een Mac Donalds. Niet mijn favo restaurant, maar de jongens lusten het zeker weten en ze hebben buiten een leuk terras.

Na het eten lopen we verder. Er zijn zoveel verschillende mensen te zien. Ook zitten er veel dames te bedelen. Bij de Arc de triomf is het mega druk en de mensen gaan op de gekste plekken staan om een foto te maken. Sowieso snapt niemand iets van de stoplichten, want rood of groen het lijkt niet uit te maken. Iedereen gaat wanneer hij of zij denkt dat hij veilig aan de overkant kan komen en dit geldt voor auto’s, steps, fietsers en wandelaars.

We lopen via een andere weg naar de Eiffeltoren. Hier wordt het ook nog drukker en er staan veel straatverkopers langs de weg. Als we dichter bij de Eiffeltoren komen dan zien we een glazen wand rond de Eiffeltoren staan. Daar omheen zijn ook wat hekken. Ik dacht dat je er vroeger onderdoor kon lopen, maar zeker weet ik dat niet. Het is wel jammer dat het niet kan. We twijfelen even of we omhoog willen gaan, maar besluiten het toch niet te doen. We kunnen beter de energie overhouden om verder door Parijs te lopen. Tim koopt voor iedereen een Eiffeltoren sleutelhanger. We kijken onze ogen uit. Er zijn zoveel mensen bezig om de perfecte foto te maken. Dames die hun jas uit trekken en eronder sjiek of sexy zijn aangekleed en in allerlei posities gaan staan voor een foto. Wij houden het op gekke selfies, of een normale foto.

We lopen iets verder naar een eettent en bestellen un crêpe, een hotdog en een panini. Terwijl wij op de bestelling wachten, spelen Rick, Max en Fea in de speeltuin erachter. Terwijl ze daar rond rennen, zien we de ratten alle kanten op schieten. De kinderen vinden het wel grappig en als we even stil zitten, dan komen de ratten vanuit alle kanten de speeltuin weer in. De broodjes van de de eettent zijn super slecht gebakken dus wij begrijpen wel hoe de ratten aan veel eten komen.

We zitten tegen het donker worden aan en ik wil graag nog even blijven tot de lampen van de Eiffeltoren aan gaan, maar de rest wil naar huis. Onze benen zijn moe. Via de app zoek ik het dichtstbijzijnde opstappunt op en we komen erachter dat de app niet heel secuur is. We staan precies op het opstappunt maar zien het nergens. Het is een mega druk kruispunt en overal zijn mensen. Ook zijn er restaurants met een krap randje tafels langs hun gevels. Je moet het allemaal wel helemaal fantastisch vinden wil je hier in de uitlaatgassen gaan zitten dineren.  Tussen al deze drukte door zie ik ineens een bordje metro staan. We steken snel over en lopen naar beneden. Ook hier is het druk en als de metro er is dan valt onze mond open. De metro is helemaal volgepropt met mensen. Er komt bijna niemand uit, maar tientallen mensen proppen zich er nog bij. Één deur gaat niet helemaal goed dicht, maar als iedereen zijn adem in houdt dan flopt hij toch dicht. Wij staan nog op het perron ons te verbazen, want wij gaan ons echt niet in die volle metro proppen. Volgens het bord komt er over 5 minuten nog een metro en met ons zijn er nog best wat mensen die niet de moeite hebben gedaan om zich in die metro te proppen. Terwijl we staan te wachten, wordt het perron steeds voller. De volgende metro moet leeg zijn willen al deze mensen er in kunnen, maar helaas komt er weer een volle metro aan. Wij slaan hem weer over en besluiten naar een ander opstappunt te lopen. Op de app zie ik wel 7 verschillende routes om bij de camping te komen. Er zit er vast 1 tussen zonder geprop. Één voordeel als we weer naar de straat lopen dan is het donker. Ik kan alleen de Eiffeltoren niet zien door de gebouwen die ervoor staan. Ik stuur iedereen gewoon naar een opstappunt via de Eiffeltoren haha.

In het donker krijgt Parijs toch wel iets magisch.

Via een bus komen we bij de Arc de triomf uit. Ook deze ziet er tof uit nu het donker is. Via een tunnel onder de weg door komen we onder de Arc uit. Nadat we deze nog even bekeken hebben, gaan we verder naar de trein.

Uiteindelijk komen we weer op het station uit waar we nog 20 minuten naar de camping moeten lopen. Eigenlijk willen onze benen dat niet meer. Na een stuk lopen komen we langs een burger king en omdat iedereen best trek heeft zo om 22:00uur besluiten we snel iets te snacken te halen. Via de app zie ik dat we bij een bushalte zijn en over 10 minuten komt de bus. Dus propt iedereen zijn kipnuggets naar binnen en rennen we naar de halte. Onze kaartjes doen het niet in deze bus, maar de buschauffeur merkt het niet en wij zijn blij dat we niet hoeven te lopen. Op de camping springt iedereen snel onder de douche en dan snel in bed.

De volgende ochtend wordt iedereen pas om 10 uur wakker en onze benen zijn nog moe. Nadat iedereen een beetje rond gehangen heeft gaan we toch weer op stap. Vandaag staan Stravinsky fontein bij Centre Pompidou, de Notre Dame, het Louvre, de Sacre Coeur en Montmartre op de planning.

De kinderen zijn niet heel enthousiast van het idee om weer heel de dag te lopen, maar ze wandelen braaf mee. De fontein en de Notre Dame vallen tegen want beide staan compleet in de steigers. Het plein bij de Notre Dame is dan wel weer gezellig. We lopen door de drukte weer verder naar een volgende bushalte. Waar je ook loopt hier in Parijs er zijn winkeltjes en restaurants en mensen. We gaan opweg naar het Louvre. Ik vind de oude gebouwen om ons heen erg mooi en eigenlijk mooier dan het Louvre. We kijken weer even naar alle mensen. Er staan blokken waar je op kan klimmen en als je dan je hand uitsteekt dan kan je op de foto het puntje van het Louvre aanraken. Ook hier doen de mensen dat het liefst in hun mooiste outfit. Overal om ons heen zijn mensen de meest fantastische foto aan het maken.

We krijgen honger en besluiten verder te gaan. We lopen naar een bushalte toe op een mega druk kruispunt. Terwijl we er staan lijkt het nog veel drukker te worden. Volgens mij is het een twee baans weg, maar soms lijkt het ineens een vier baans weg. Proppen, duwen, toeteren en voordringen. Het is leuk om naar te kijken, maar onze bus komt niet en de volgende ook niet. We bedenken om eerst iets te gaan eten en lopen een stuk. De restaurants die we zien hebben niet echt lekkere dingen voor de jongens. Of het is ontzettend duur. Ik heb eigenlijk geen zin om aan een drukke weg met je voeten langs de straat te gaan zitten en dan een fortuin kwijt te zijn, maar we beginnen ook hangry te worden. Ineens zie ik tussen de drukte van het verkeer twee bussen rijden die wij moesten hebben. We rennen er heen in de hoop hem te halen, maar hij staat al bij de halte en ineens is er ruimte en schieten ze er beide vandoor. We besluiten bij de halte op de volgende te wachten in de hoop dat nu alles weer rijdt. 10 minuten later zitten we hongerig in de bus op weg naar de Sacre Coeur. Even 20 minuten uitrusten.

Bij de Sacre Coeur zoeken we een wc, maar die kost wel €2,- per persoon. Dat geld kunnen we dan beter in een restaurant steken en dan daar gelijk plassen. We vinden snel een plek. Helaas is de helft van de kaart al uitverkocht en we moeten het doen met een vegetarische hamburger en gebakken aardappels en een pannenkoek. We delen alles en de honger is dan in ieder geval weg. We kunnen weer op pad en gaan de Sacre Coeur bekijken.

Daarna lopen we door naar de Montmartre. Het barst hier van de souvenirs winkels en restaurants. We gaan opzoek naar een Frankrijk sticker voor op de aanhanger en wat andere leuke dingen. We eten een ijsje en op het moment dat we eigenlijk terug naar huis willen hebben we eigenlijk nog wat trek. We gaan een van de smalle restaurants in en eten lekker een pizza en een bord patat.

Nu is de dag toch wel voorbij en gaan we weer opzoek naar een metro om weer terug naar de camping te kunnen. We hebben een beste reis te maken. Na een metro, een trein en de benenwagen zijn we na een uur weer op de camping en we rollen allemaal snel ons bed in.

Parijs was een tof avontuur. Morgen nog even een ochtend chille op de camping en dan reizen we weer verder.

1 reactie op “25-09 tm 01-10 bonjour Frankrijk.”

1. Al weer een hele ervaring rijker in de grote stad, en de jeugd vergeet zoiets vast. Niet, veel plezier verder op jullie tour de France. Gr Van ons

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *